Skip to main content
Duften af lavendel øger folks tillid.

Blomsterduft øger folks tillid til dig

{snippet start}

Elsker du duften af lavendel i dine omgivelser, så er du formentlig omgivet af tillidsfulde mennesker.

Folks tillid til andre øges nemlig ved dufte af lavendel, viser en ny undersøgelse fra psykologerne Roberta Sellaro og Lorenza Colzato fra det hollandske Universiteit Leiden, der har fået offentliggjort deres resultater i Frontiers in Psychology.

Sellaro og hendes kolleger er de første forskere, der har undersøgt, om den beroligende duft af lavendel har en positiv effekt på gensidig tillid. Aromaterapeuter har jo længe vidst, at aromatiske forbindelser kan ændre ens humør, kognitive, psykiske eller fysiske velbefindende.

"Gensidig tillid er den sociale lim i et samfund", siger Sellaro.

"Tillid mellem mennesker er et væsentligt grundlag for socialt samarbejde og forhandlinger."

Deres resultater er baseret på en gruppe forsøgspersoner, som forskerne udsatte for duften af lavendel, mens en anden gruppe blev udsat for duften af pebermynte. Efterfølgende blev forsøgspersonerne sat til at spille et tillidsspil, der ofte bruges til at måle, hvor meget forsøgspersoner stoler på hinanden.

Tegn på tillid

En person fik 5 euro og kunne derefter selv bestemme, hvor mange af disse penge, han ville give til en anden deltager i hver runde af spillet. De penge modtageren fik blev fordoblet. Spørgsmålet for den første deltager er om modtageren vil give nogle af de fodoblede penge tilbage eller beholde den fordoblede formue.

Hvor mange euro, den første deltager giver til den anden afslører således omfanget af tillid den første har til, at den anden lever op til tilliden.

Spillene viste at forsøgspersonerne gav betydeligt flere penge til den anden person, når de blev udsat for duften af lavendel, sammenlignet med personer, som havde været udsat for duften af pebermynte.

"Vores resultater kan have forskellige alvorlige konsekvenser for en lang række situationer, hvor tillid er en vigtig faktor. Duften af lavendel kan hjælpe en sælger til lettere at etablere et tillid i forbindelse med salget af en bil, eller i et supermarked kan det få forbrugerne til at bruge flere penge på at købe produkter. Duften af lavendel kan også være nyttige i sportspsykologi, hvor man kan forøge tilliden og opbygge en holdånd, for eksempel i fodbold og volleyball," siger Sellaro om resultaterne.