Motion mindsker bedst din appetit

Træning er mere effektivt end at spise mindre, hvis du vil begrænse dit daglige kalorieforbrug.

 

Det antyder i hvert fald en ny undersøgelse fra Loughborough University, Leicestershire, England, hvor forskere har studeret kvinders hormonelle, psykologiske og adfærdsmæssige reaktioner på kaloriekontrol - enten ved motion eller ved at begrænse deres indtag af kalorier - i løbet af ni timer.

Resultaterne er baseret på forsøg med 12 raske kvinder, der på forskellige dage blev bedt om hhv. at reducere deres indtag af kalorier og løbe i 90 minutter (70% af V˙O2max), hvilket i begge tilfælde medførte et energi-underskud på 3.500 kJ. 

Begrænsning af kalorie-indtaget medførte højere niveauer af sulthormonet ghrelin og lavere niveauer af et sultundertrykkende hormonpeptid kaldet YY, men disse ændringer i hormon-niveauerne opstod til gengæld ikke i forbindelse med træningen.

Efter at have 'sultet sig' til et et energi-underskud spiste kvinderne næsten en tredjedel mere fra en buffet end de gjorde, da de en anden dag havde trænet sig til det samme energi-underskud (gennemsnitligt 944 kalorier mod 660 kalorier).

Resultaterne modsiger tidligere undersøgelser, der har tydet på at træning og motion får folk - og især kvinder - til at spise mere.

Forskernes resultater viser også at de to hormoners reaktion på motion er den samme for både mænd og kvinder.

Det blev afsløret i et andet forsøg hvor 10 mænd og 10 kvinder fik adgang til en buffet ved afslutningen af et syv timer langt forsøg, hvor de startede med at løbe i en time. I mellemtiden fik de målt de to appetit-regulerende hormoner ghrelin og YY-peptidet uden at forskerne fandt nogen nævneværdig forskelle på de to køns reaktion.

Slankekur | apr 29, 2013

Her er menukortet, der holder dig slank

Noget tyder på, at menukort burde indeholde informationer om, hvor mange kilometer man…

"Vores resultater er et vigtigt indlæg i kost og motion-debatten, hvor vi har vist, at motion ikke gør dig mere sulten eller får dig til at spise mere. I hvert fald ikke i timerne umiddelbart efter," siger dr. Stensel, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet Medicine & Science in Sports and Exercise.

"Vores næste skridt bliver at finde ud af om det fortsætter ud over den første dags motion."

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?

RSS test