Mette Hinnerskov

Mette Hinnerskov skriver om parforholdets op- og nedture
3 minutes reading time (686 words)

Sådan skaber du din nye identitet efter skilsmissen

Sådan skaber du din nye identitet efter skilsmissen

Hvordan bliver jeg overhovedet et helt menneske igen, når jeg føler mig halveret efter min skilsmisse?

Det er et spørgsmål, jeg rigtig ofte får i min praksis, uanset om det er et menneske, der selv har taget beslutningen om skilsmisse, eller om det er et menneske, der er blevet forladt.

Det er rigtig vigtigt at tage ansvar for at komme godt videre og finde din nye identitet efter en skilsmisse. Du skal gå fra en ”vi” til en "jeg-identitet" – og hvem er du så?

I har været to til at tage beslutninger, to til at have holdninger, to til at varetage de praktiske opgaver og ikke mindst to personer, der havde behov og følelser. Nu er du alene, alene om at have holdninger, og du skal ikke tage højde for en anden persons følelser og behov.

Selvom det nu er mange år siden, så husker jeg tydeligt, den dag jeg var ude for at købe nye møbler til mit hjem, efter at min skilsmisse var en realitet.

Selvom jeg altid har anset mig selv som en selvbevidst kvinde, så stod jeg der, uden overhovedet at kunne finde ud af, hvad jeg virkelig ønskede at købe. Det kan lyde fuldstændig absurd, for hvor svært kunne det egentlig være, men for mig var det en øjenåbner for, at den her situation fra ”vi” til ”jeg” var noget jeg måtte håndtere på et lidt dybere plan, end jeg i første omgang havde troet var nødvendigt.

Du kan selv gøre en forskel

Det er nemt at komme til at sidde fast i de samme tanker og bekymringer for fremtiden, og tænke, at skilsmissen er årsagen til, at de kommende år bliver svære. Og ja, der er rigtig mange tanker, bekymringer, sorger og savn forbundet med en skilsmisse – og det er en meget svær periode i ens liv.

Det gode er, at du selv kan gøre en forskel på, hvor ondt det skal gøre – og på, hvordan du kommer gennem din skilsmisse.

Hvis du beslutter dig for at arbejde bevidst med at finde din nye jeg-identitet, og finde ud af, hvordan din fremtid skal se ud, hvordan du vil fokusere og skabe bevidsthed omkring dit liv - og handler derefter, - så kan du gøre rigtig meget for at komme bedst muligt videre efter skilsmissen. Det gælder også selvom din skilsmisse eventuelt er kørt i hårdknude!

Her kan det faktisk gøre endnu mere gavn, at du har styr på, at det nu hedder ”jeg” og ikke ”vi”, selvom I stadig har uafsluttede ting mellem jer.

Der er ingen undskyldninger for ikke at tage ansvar for dit eget liv, du kan altid gøre en forskel for dig selv, uanset, hvor håbløs en situation du står i.

For at finde din nye ”jeg-identitet” kan du stille dig selv spørgsmålene:

  • Hvem er jeg?
  • Hvilke ting kan jeg godt lide at lave?
  • Hvad skal mit liv indeholde fremover?
  • Hvordan er jeg som forælder?
  • Hvad er mine vigtigste værdier i livet? (eksempler på værdier kan være frihed, oplevelser, tryghed, motion, kommunikation, samhørighed)
  • Hvilke ting vil jeg gerne nå det kommende år? (Skriv en liste med dine mål som kan være alt lige fra at tænke positive tanker, til 3 ture i biografen, 2 timers motion hver uge osv.)
  • Hvad kan jeg gøre for at gøre mit liv bedre?
  • Hvad kan jeg gøre, når de negative tanker rammer mig – og jeg bliver usikker på min nye ”jeg-identitet”
  • Hvad kan jeg gøre for at blive i min ”jeg-identitet” når jeg kommunikerer med min eks?

Hvad får du ud af det

Ved at arbejde ud fra ovenstående spørgsmål og fokusere på det positive, og dermed finde din nye ”jeg-identitet” opnår du, at du: 

  • Ikke hænger fast i fortiden og dit gamle parforhold.
  • Tager ansvar for dit liv.
  • Mærker glæden ved at kende dig selv.
  • Bliver bedre til at sige fra.
  • Bliver bedre til at prioritere din tid.
  • Minimerer din indre dialog om konkrete situationer, der bliver vendt og drejet frem og tilbage, uden at du reelt set bliver afklaret om, hvordan du bedst håndterer situationen.

God fornøjelse med at skabe det liv du drømmer om.

Spinning årsag til at kønslæberne måtte mindskes
Er din stress i virkeligheden forhøjet stofskifte?

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Søndag, 26. Januar 2020

Captcha Image