Irene Oestrich

Irene skrive om livet efter de fyrre. Hvordan vi har det med os selv, og om livet med børn, forældre, mænd, sundhed og meget andet...
3 minutes reading time (516 words)

Giv dig tid

Giv dig tid

Du har sikkert lagt mærke til, at jo mere stresset, du føler dig, desto mere hektisk, utålmodig, irritabel og ude af stand til at fokusere, bliver du. Derfor må du lære at give tingene den tid, de tager og være til stede i nuet.

At give sig tid er lidt af en livskunst. Man kan godt have travlt og alligevel være til stede i øjeblikket og nærværende med skærpet opmærksomhed og sanserne åbne.  Faktisk hindrer mindfullness vaner stress og overbelastning.  Når man ikke giver sig tid, ja så får man kun det halve med og kun det halve gjort.

Forskningen viser klart, at det gavner immunapparatet og modstandskraften, hvis man har for vane at give sig tid.  Det forlænger også livet og gør det hele mere meningsfuldt.  Så der er meget at hente ved at vente på at tingene udvikler sig, have tillid til at tingene sker i den nødvendige rækkefølge og nyde det, du er i gang med.  Der er alt for mange, der absolut SKAL have et eller andet øjeblikkeligt – også når det ikke lige er indenfor rækkevidde. Det skaber anspændthed, stress og angst.

Mindfulness meditation er det sidste årti gået som en steppebrand over den ganske verden, og der gives korte kurser overalt, f.eks. i fitnesscentre og på aftenskoler.  Det kan godt betale sig. Ny forskning viser nemlig, at mindfulnessmeditation på kun 8 uger kan føre til strukturelle ændringer i hjernen og øgning af den grå substans i hippocampus. Det er forbundet med indlæring og hukommelse samt øgning af de strukturer, der forbindes med selvopfattelse, medfølelse og evne til erkendelse.

Få ro i sindet

Det hører med til kunsten at give sig tid, også at kunne skabe ro i sindet. Det er ikke sundt konstant af have hovedet fuldt af tanker om fortiden og ængstelse for fremtiden.

Spekulationer om, hvad der nu skal ske, og alt det dårlige, der er sket, hindrer dig i at være opmærksom på det, der lige i øjeblikket omgiver dig. På den måde går du glip af en masse gode ting  og en masse tryk på dopamin-knappen . så du måske ikke opdager de reelle trusler, som du er nødt til at forholde dig til lige nu.

Med andre ord, så går du sanseløst gennem livet, når du kunne gå sanseligt igennem livet. Dine sanser er en vigtig del af din navigation: Lær derfor at bruge dit syn, din hørelse, din evne til at føle, lugte og smage fuldt ud ved at være opmærksomt tilstede i øjeblikket. På den måde orienterer du dig meget bedre.  Det er vigtigere at observere skarpt end at spekulere og bekymre sig.

Når du giver dig tid og er fuldt tilstede i øjeblikket, så bliver du sundere, mindre stressfølsom/belastet, mere afslappet, mere kreativ, mere åben for nye ting, sover bedre, og du får et bedre forhold til dine omgivelser og dig selv.

Det bedste ved det hele er, at det aldrig er for sent. Det behøver heller ikke at tage lang tid, men det kræver lidt øvelse og er muligvis lidt svært i starten, hvis du har vænnet dig til at stresse.

Dine og mine børn – sådan får I det til at fungere
Vil du gentestes for brystkræft?

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Lørdag, 26. september 2020

Captcha Image

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://voksnekvinder.dk/