Drop slankekuren – især i januar!

Drop slankekuren – især i januar!

Traditionen tro sker der en eksplosion i udbuddet af slankekure her i januar. Overalt lokkes der med løfter som ”Bliv bikini-klar på en måned, Se kiloene rasle af, Tab dig ved at spise denne superfrugt” osv. osv. Det lyder nemt og lige til, for hvem vil ikke gerne smide 10 kilo på en måned og få det længe ønskede vægttab overstået? Men, men, men…

Ikke sundhed, ikke vaneændring. Måske kan kuren få vægten til at falde, men det er ikke sikkert, den er særlig hensigtsmæssig for blodtrykket, kolesteroltallet, blodsukkeret eller tarmfloraen.

Studier viser, at de fleste slankekure giver nogenlunde samme vægttab, så vægtmæssigt er det lidt lige meget, hvilken en man vælger. Men det er det bestemt ikke sundhedsmæssigt. Det er heller ikke ligegyldigt, hvordan man vælger at smide kiloene, hvis man ikke ønsker at tage det hele (+ mere) på igen efterfølgende. En kur giver sjældent de redskaber, man har brug for for at kunne opnå og især fastholde en idealvægt uden evigt at tjekke næringsdeklarationer, afsky en lang række (ofte sunde) fødevarer eller ignorere sin sult. Ydermere tager en slankekur heller ikke hensyn til personlige præferencer, behov og ens specifikke situation, hvilket i længden gør det nærmest uudholdeligt at følge den.

Jamen, hvad så?

Det bedste man kan gøre er ikke at gå på en kur. En kur er pr. definition tidsbegrænset. Så den forudsætter også, at man på et tidspunkt lægger den på hylden og vender tilbage til sine gamle vaner. Og så kommer kiloene krybende tilbage.

Vigtige vaneændringer

Derfor er mit råd, at man i stedet lægger fokus på vaneændringer. Ændringer i ens kost- og spisevaner, der er realistiske og fornuftige. En diæt, hvor du ikke kan spise samme aftensmad som din familie, vil aldrig holde i længden, men hele familien kan godt være med til at spise sundere og mere næringsrigt.

I begyndelsen kan en kostplan være en god idé, så man har en guide, der kan give en idé om, hvordan man kan sammensætte maden, hvilke fødevarer, der er mest næringsrige, og i hvilke mængder, de søde sager kan indgå i. Med kostplanen bør følge en grundig ernæringsvejledning, så man forstår bevæggrundene bag kostplan og kostråd. Når først vi har forståelsen og kan se logikken, så er det nemmere at bevare motivationen og vedholde de nye vaner.

Desuden er det værd at huske, at et vægttab ikke bør gå hurtigt. Det tog ikke blot en måned at tage kiloene på, og derudover et det vigtigt, at vores fokus ikke kun ligger på badevægten. Varige ændringer kræver, at både hoved og sanser følger med, da man ellers vil befinde i en evig kamp mellem lysten til (usund) mad og ønsket om en lavere vægt. Smagssanserne skal vænnes fra de meget søde, fede og salte fødevarer, så vi naturligt vil foretrække andre, sundere produkter. Målet bliver, at vi med tiden ikke længere vil føle samme trang ved eksempelvis duften af pommes frites eller bacon, da hverken lugt eller smag vil appellere til os på samme måde. Og så er det nemt at sige nej.

Lad ikke løfter om lyn-vægttab overtage fornuften og brug ikke tusindvis af kroner på magiske slankepiller, dyre super foods, slankebøger- eller behandlinger. Selv om slankekuren frister, så

husk, at den ikke vil ændre de vaner, der er årsagen til, at din vægt ligger højere, end du ønsker. Vær i stedet kritisk og se dine vaner godt igennem. Måske er løsningen mere ligetil, end du troede. Og har du brug for hjælp, er der masser af professionel hjælp at hente hos en af landets diætister eller andre fagpersoner, der er uddannet til at vejlede dig. En kur er ikke løsningen.

Quickfix eller god planlægning?
Pessar er stadig en gangbar præventionsform

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
lørdag, 18. november 2017

Captcha Image